작성일 | 2021-10-14 | 조회 | 3371 |
---|---|---|---|
첨부 | |||
<유엔협회세계연맹(WFUNA) 이영진 사무관님의 ‘UN과 SDGs’ 강연(장서초, 최보경)> 2021년 9월 15일, 3시부터 4시 30분까지 BFIC 어린이기자단은 유엔협회세계연맹(wfuna) 단체의 이영진 사무관님을 화상회의를 통해 만났다. 코로나로 인하여 직접 만나뵈지는 못하고 화상으로 만나게 되었다. 들어가기에 앞서, 유엔협회세계연맹을 뜻하는 WFUNA는 'World Federation of United Nations Associations'의 약자라고 한다. 이영진 사무관님께서는 먼저 유엔(UN)에 대한 강의를 해 주셨다. 그 전에, UN은 United Nation의 약자라고 한다. 강의내용을 정리하면 다음과 같다. 먼저 유엔의 설립 과정이다. 유엔은 제1,2차 세계대전으로 인해 사람들이 “다시는 이런 일이 일어나면 안 되겠다”라고 생각하여 전쟁을 막기 위해 설립된 국제기구라고 한다. 유엔 연합국(일본, 이탈리아, 독일) 공동 선언은 1942년과 1943에 걸쳐 이루어졌다. 영국, 미국, 소련, 중국을 중심으로 여러 회담과 제안을 거쳐서, 유엔 공식 출범이 1945년 10월 24일에 51개국 대표들의 서명과 함께 이루어졌다고 한다. 유엔의 목적은, 1. 국제평화 및 안전 유지 2. 국가간 우호관계 발전 3. 경제, 사회, 문화, 인도적 문제해결 및 인권과 기본적 자유의 존중을 증진하기 위한 국제적 협력 달성 4. 상기 공동목표 달성을 위한 국가활동을 조화시키는 중심 역할 등이 있었다. 다음은 유엔의 기능이다. 유엔의 기능은, 먼저, 국제평화와 안전의 유지, 경제적, 사회적 개발 족구, 인권보호, 탈식민(식민지의 사람)보호, 국제법 발전 촉진 등이 있었다. 유엔의 주요 활동 분야도 말씀해 주셨다. 유엔의 활동 분야는 아주 넓은데, 가장 중요하게 봐야 할 것이 ‘유엔의 3대 의제’라고 한다. 유엔의 3대 의제는 인권, 지속가능발전, 평화와 안보를 말한다. 그 밖에도 세계시민교육과 청소년&청년 활동 강화를 위해 유엔이 활동하고 있다고 한다. 유엔의 주요 기관에는 사무국, 국제사법재판소, 유엔 총회, 안전보장이사회, 경제사회이사회, 신탁통치이사회가 있다. 하지만 신탁통치이시회는 지금은 활동하지 않는 상태라고 하셨다. 이 기관은 대신 통치한다는 뜻에서, 식민지의 나라들을 자립하는 데 도와주는 역할을 했는데, 1994년 팔라우 섬을 마지막으로 활동을 중지했다고 한다. 없어지지는 않았지만 지금은 활동하지 않는 기관이라고 하셨다. 유엔의 본부 및 주요 사무소에는 4개가 있다. 하나는 유엔 본부로, 미국 뉴욕에 있다. 또 유엔 제네바 사무소는 스위스의 제네바에 있다. 오스트리아 비엔나에는 유엔 비엔나 사무소가 있다. 마지막으로, 케냐 나이로비에 있는 유엔 나이로비 사무소가 있다. 유엔의 공식 언어에는 아랍어, 중국어, 영어, 프랑스어, 러시아어, 스페인어로, 총 6개가 있다고 한다. 그중 실무언어라는게 있는데, 영어와 프랑스어가 실무언어여서, 모든 문서 등은 기본적으로 영어와 프랑스어로 작성한다고 한다. 그래서 혹시 나중에 유엔에서 근무하는 꿈을 가지고 있다면, 영어와 프랑스어를 공부해 두는게 좋다고 말씀해 주셨다. 또 역대 유엔 사무총장에 대해서도 소개해 주셨다. 지금은 제9대 유엔 사무총장까지 있으시다고 한다. 또 제8대 유엔 사무총장은 대한민국사람이셨다. 반기문 이라는 분이 2007년부터 2016년까지 유엔 사무총장이셨다고 한다. 다음으로 이영진사무관님께서 강의하신 내용은 ‘지속가능발전목표’에 대한 것이다. 이 내용도 정리해보겠다. 지속가능발전목표, 즉 SDGs(Sustainable Development Goals)는 간단히 유엔이 2030년까지 달성하려는 목표이다. 지속 가능한 발전을 위한 국제적 약속이라고 할 수 있다. 사무관님께서는 이 지속가능발전목표는 청소년인 우리 모두가 관심을 가지고 달성하려고 노력해야지만 2030년까지 달성할 수 있다고 여러 번 강조하셨다. 지속가능발전목표의 정의는 미래 세대가 그들의 필요를 충족할 수 있는 능력을 저해하지 않으면서 현재 세대의 필요를 충족하는 발전이라고 한다. 간단하게 우리가 쓰는 자원을 필요한 만큼 쓰면서 또 아껴서 미래세대에도 지속적으로 쓸 수 있도록, 자원을 아껴 쓰는, 한마디로 환경을 고려한 목표라고 보면 된다. 지속가능발전목표는 사회적인 측면과 환경적인 측면, 경제적인 측면을 다 고려한 발전이라고 한다. 지속가능발전목표인 SDGs 이전에 한 목표가 바로 MDGs, 새천년개발목표였다. MDGs와 SDGs를 비교해 보면, 새천년개발목표는 8개의 목표와 21개의 새부목표로 이루어져 있는 반면, 지속가능발전목표는 17개 목표와 169개 세부목표로 이루어져 있다. 또 MDGs는 개발도상국을 대상으로 실행했지만, MDGs를 통해 세계 문제는 개발도상국만의 문제가 아니라는 것을 깨닫고 이번 새로운 SDGs는 개발도상국을 포함한 모두를 대상으로 하는 목표이다. 그리고 MDGs는 빈곤, 의료, 교육 등 사회를 중심으로 목표를 세웠지만, SDGs는 사회, 경제, 환경을 통합 고려해 세웠다. 마지막으로, 가장 중요하기도 한 차이점은, MDGs 때는 국제기구와 정부만 참여를 했지만, MDGs를 하고 나서 국제기구와 정부만으로는 안 된다는 것을 깨닫고, SDGs는 시민사회를 포함한 모두가 다 참여하는 것이 중요하게 되었다. 다음은 지속가능발전목표의 다섯 가지 구성 요소이다. 이 구성 요소들은 환경보호-지구환경, 경제개발-번영, 사회발전-사람, 전체구조, 방법-평화, 전체구조, 방법-파트너십이 있다. 이렇듯 지속가능발전목표는 시민인, 또 학생인 우리도 함께 참여하는 것임을 인지해야 하는 게 중요하다고 하셨다. 지속가능발전목표의 의미처럼 에너지를 아껴 쓰고, 환경을 보호하는 일 중에서 우리가 할 수 있는 일, 예를 들어 종이컵 대신 개인 물통을 들고 다닌다거나, 비닐봉지 대신 파우치나 에코백을 사용한다거나, 플라스틱 빨대 사용을 줄인다거나, 쓰레기를 함부로 버리지 않는다거나, 제로웨이스트 용품(Zero Waste product)을 쓰는 등 환경보호를 위해 우리가 실천할 수 있는 일들이 매우 많다. 우리 시민 모두가 적극적으로 참여해야만 2030년까지 성공할 수 있는 목표라고 하니, 우리 모두 관심을 기울여야겠다. WFUNA 이영진 사무관님이 유엔과 지속가능발전목표에 대한 강의를 마치고, 짧은 질의응답 시간을 가졌다. 몇 가지 질문 내용을 정리하면 다음과 같다. Q : UN과 WFUNA의 차이점은 무엇인가요? A ; 저희 WFUNA는 UN에 속해있지 않은 독립적인 기구입니다. UN은 회원국을 대상으로 업무를 진행하다 보니 주로 정부를 상대로 업무를 수행해요. 하지만 wfuna는 시민을 대상으로 시민의 목소리를 UN에 전달하는 역할을 하기도 하고, 또 반대로 유엔이 하는 일을 시민들에게 소개하는 역할을 하기도 합니다. Q : 국제사법재판소가 하는 일이 궁금해요. A : 국제사법재판소는 나라 간의 분쟁을 재판하거나 해결해주기도 하고, 꼭 해결이 아니더라도 조언을 해 주기도 합니다. Q : 사무관님은 유엔협회세계연맹에서 하시는 일이 무엇인가요? A : 저는 청소년을 대상으로 교육 프로그램을 담당하고 있어요. 학생들을 대상으로 유엔이 어떤 일을 하는지, 유엔의 지속가능발전목표는 무엇인지 등을 가르치고 있습니다. 그리고 그밖의 행정업무도 도맡아서 진행하고 있어요. 이렇게 유엔협회세계연맹 사무관님의 강연이 마무리되었다. 이번 시간을 통해 유엔에 대해 많은 것을 배워 가는 것 같다. 사정이 안 되어서 좋지 않은 상황에서 강연을 듣느라 제대로 듣지 못한 점이 아쉬웠지만, 그래도 많은 것을 알게 되어 매우 뜻깊고 소중한 시간이었다. 많은 사람들이 이 기사를 읽고 유엔과 지속가능발전목표에 대해 관심을 가졌으면 좋을 것 같다. 저의 기사를 읽어주셔서 감사합니다~! On September 15, 2021, from 3:00 to 4:30, the BFIC Children Reporters met Deputy Director of WFUNA, Lee Young-jin. Due to COVID19, we couldn’t meet him face-to-face, so we met him online though the Zoom program. Before we start, the WFUNA is shortened word for 'World Federation of United Nations Associations' The first part was a lecture about the UN(United Nations). The lecture contents are summarized as follows. The first topic was about the process of establishing the UN. The UN is said to be an international organization established to prevent wars from occurring, because people thought “This (war) should not happen again” after World War I and II occurred. The Joint Declaration of the UN (Japan, Italy, Germany) took place in 1942 and 1943. Through various talks and proposals mainly in the UK, US, Soviet Union, and China, the UN Charter was signed on June 26, 1945 by 50 countries. Then the United Nations came into being on October 24, 1945. The purpose of the UN is; 1. Maintaining international peace and safety. 2. Developing friendly relations between countries. 3. Achieving international cooperation to solve economic, social, cultural, and humanitarian problems and promoting respect for human rights and basic freedoms. 4. Playing a central role in harmonizing state activities to achieve the above joint goals. The following are the functions of the United Nations. The functions of the United Nations includes maintaining international peace and safety, economic and social development, human rights protection, decolonization, and promotion of the development of international law. He also mentioned the key issues regarding the United Nations' activities. The UN has a wide range of activities, and the most important thing to take note of is the 'three pillars of the United Nations'. The three pillars of the UN refer to human rights, sustainable development, and peace and security. In addition, the United Nations actively tries to strengthen global citizenship education and activities for youth education. The main six principal organs of the United Nations include the Secretariat, the International Court of Justice, the General Assembly, the Security Council, the Economic and Social Council, and the Trusteeship Council. However, the Deputy Director said that there aren’t any currently active trusteeship meetings happening. The Trusteeship Council played a role in helping colonial countries stand on their own feet by helping them govern themselves instead. He said that Palau Island was last colony so after Palau became independent in 1994 they finished their job. Although this council did not disappear, he said that it is currently an inactive institution. There are four main offices of the United Nations. One is the UN headquarters, located in New York, USA, and the United Nations Geneva Office is located in Geneva, Switzerland. The city of Vienna in Austria has the United Nations Vienna Office. Finally, there is also the United Nations Nairobi Office in Nairobi, Kenya. There are six official languages of the United Nations: Arabic, Chinese, English, French, Russian, and Spanish. There are ‘working languages’ among these, which are English and French. So basically, all documents are written in English and French. If your dream is to work in the UN, you'd better study English and French. He also gave an introduction about the UN’s Former Secretaries-General. He said that currently there is the 9th Secretary-General of the UN now. He also additionally mentioned that the 8th Secretary-General of the UN was Korean. He said that Ban Ki-moon was the Secretary-General of the United Nations from 2007 to 2016. The next lecture was about the UN’s Sustainable Development Goals(SDGs). The outline of this lecture is organized below. The SDGs, simply put, are goals set the United Nations to be achieved until the year 2030. It can be said that they are an international commitment for sustainable development. Deputy Director Lee Young-jin emphasized several times that these goals of sustainable development can only be achieved by 2030 if all citizens, including students like us, become interested in these goals and try to achieve them. The definition of the SDGs is ‘development that meets the needs of the current generation without impeding the ability of future generations to meet their needs’. In short, they are goals that considers the health of the environment, and that we should conserve what we use and save as many resources as we can so that we can continue to use them in the future. The SDGs are development goals that considers social inclusion, environmental sustainability, and economic development. Before the SDGs, MDGs(Millennium Development Goals) were in effect. Comparing the MDGs and SDGs, the MDGs consist of 8 main goals and 21 detailed goals, while the SDGs consist of 17 main goals and 169 detailed goals. Also, MDGs had been implemented only in advanced countries, and people realized that global problems are not problems that can only be solved by implementing MDGs in advanced countries. So, the SDGs were aimed at everyone, including both advanced countries and ordinary citizens. The MDGs also set goals that were centered on society such as poverty, medical care, and education, but the SDGs were set in consideration of societies, economies, and the environment. Finally, the most important difference was that only international organizations and governments participated in the MDGs, but through this, they realized that international organizations and governments alone can’t do everything, and the SDG’s were created for everyone to participate, including citizens. The following are the five components of the SDGs. These components include environmental protection (planet), economic development (prosperity), social development (people), and overall conditions and methods(peace, partnerships) Because the five components are planet, prosperity, people, peace, partnerships, these are called the “5P’s”. As such, it is important to recognize that the SDGs are for citizens and students to take interest in and participate. There are many things we can do to protect the environment, like saving energy. For example, we can carry tumblers instead of using paper cups, using reusable pouches or eco-bags instead of plastic bags, not littering, using zero-waste products, etc. The goal to accomplish all of the SDGs by 2030 can only happen if all of us actively participate, so we should all pay attention and become interested in them. Finally, we had a question-and-answer section after the lecture about the UN and SDGs. Some of the questions and answers are summarized below. Q: What is the difference between the UN and WFUNA? A; The WFUNA is an independent organization that does not belong to the UN. Since the UN works for member countries, it mainly works with the government. However, WFUNA pays attention to citizens, and communicates to the UN the voices of the citizens. WFUNA also introduces the UN to citizens. Q: I wonder what the International Court of Justice does. A: The International Court of Justice judges or resolves disputes between countries or gives advice even if the disputes are not resolved. Q: What do you (Deputy Director Lee Young-jin) do in the WFUNA? A: I am in charge of educational programs for students. I teach students about what the UN does and the UN’s SDGs, and I do other administrative affairs, too. Thus, the meeting with deputy director of WFUNA, Lee Young-jin ended. During this lecture I learned a lot about the United Nations. It was a pity that I couldn't properly listen to the lecturedue to certain circumstances, but I think it was a very meaningful and precious time. I hope many people will read this article and learn a lot and pay more attention to the United Nations and its SDGs. Thank you for reading my article~! 기사전문보기 → https://blog.naver.com/bfic_children/222520985925 |